Sähköautojen hankintatuelle luvassa kaivattua lisärahoitusta

Hallitus on päättänyt osana vihreän siirtymän tukipakettia sähkö- ja kaasuautojen hankintatuen lisärahoituksesta. Täyssähköisten henkilöautojen ja sähkö- ja kaasupakettiautojen hankintatuen määräraha olisi ilman nyt päätettyä lisärahoitusta loppunut jo toukokuussa. 

Täyssähköauton hankintaan on vuodesta 2018 alkaen saanut hankintatukea, jonka uusi tukikausi alkoi tämän vuoden alussa. Suurudeltaan 2 000 euron hankintatukea myönnetään yksityishenkilöille uuden täyssähköauton hankintaan tai liisaukseen. Edellytyksenä on, että auton kokonaishinta on enimmillään 50 000 euroa.

Täyssähköisten henkilöautojen hankintatuelle oli tälle vuodelle budjetoitu noin 7,5 miljoonan euron määräraha, josta on tällä hetkellä varattu jo 80 prosenttia. Hankintatukien budjetointiin liittyy markkinahäiriön riski, sillä tuet ohjaavat ajoneuvohankintojen ajoittumista. Hallituksen päättämä 9,5 miljoonan euron lisärahoitus mahdollistaa tuen saumattoman jatkumisen. Lisärahoitus tukee liikenteen sähköistymistä, sillä mahdollistaa tuen yli 4 500 täyssähköisen henkilöauton hankintaan.

Vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana rekisteröidyistä henkilöautoista jo noin 14 prosenttia on ollut täyssähköautoja, kun osuus vielä viime vuonna oli 10,3 prosenttia. Täyssähköautojen kysyntä on kääntynyt erityisesti viime vuoden loppupuolella selvään kasvuun. Kysyntää on vauhdittanut hankintatuen ja mallivalikoiman laajenemisen lisäksi täyssähköautojen autoveron poisto, joka astui voimaan viime lokakuussa. Hankintatukeen yhdistettynä autoveron poisto on laskenut edullisimpien täyssähköautojen hintaa huomattavasti kilpailukykyisemmäksi bensiiniautoihin nähden. Työsuhdeautoissa sähköautojen kysyntää on lisännyt viime vuoden alussa käyttöön otettu sähköauton verotusarvosta tehtävä laskennallinen alennus. Hallituksen toimet ovat nopeuttaneet merkittävästi liikenteen sähköistymistä.

Pakettiautoissa sähköistyminen on ollut henkilöautoja hitaampaa, mutta myös pakettiautojen sähköinen mallivalikoima laajenee ja saatavuus paranee lähivuosina. Pakettiautoilla sähkökäyttöisten autojen osuus on alkuvuoden aikana ollut 3,2 prosenttia, mutta sen ennakoidaan kasvavan hieman kuluvan vuoden aikana jo noin 6 prosenttiin.

Sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuki on 2 000–6 000 euroa auton koosta ja käyttövoimasta riippuen. Tukea voivat hakea yritykset ja yksityishenkilöt. Sähkö- ja kaasupakettiautoille alun perin varatusta 1,5 miljoonan euron budjetista on varattu jo noin 40 prosenttia. Hallituksen tälle vuodelle linjaama 3 miljoonan euron lisärahoitus pakettiautojen hankintatukeen mahdollistaa tuen jatkumisen vuoden loppuun asti.

”Hallituksen linjaama lisärahoitus antaa kotitalouksille ja yrityksille varmuutta hankintapäätöksen tekemiseen taloudellisesti epävarmana aikana. Tuen määrärahan loppuminen olisi jarruttanut sähköautojen kysyntää auton hankintaa harkitsevien jäädessä odottamaan tuen jatkorahoitusta tai seuraavaa mahdollista tukikautta. Määrärahan loppuminen jo ennen kesää olisi leikannut pysyvästi täyssähköautojen kysyntää, sillä monille sähköautoa hankkiville tuki on välttämätön edellytys auton hankinnalle”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Käyttövoimamurroksen alkuvuosille ajoittuva hankintatuki on yksi tärkeimmistä liikenteen sähköistymistä nopeuttavista kannusteista, sillä uuden täyssähköauton hankintahinta on keskimäärin vielä noin 20 000 euroa keskimääräistä polttomoottoriautoa kalliimpi. Hankintatuki lisää sähköautojen määrää autokannassa ja laajentaa vähitellen myös käytettyjen sähköautojen markkinaa.

Hankintatuen jatkuminen on tärkeä toimi myös sähköautojen saatavuuden kannalta, sillä valmistajien on perusteltua suunnata vielä toistaiseksi rajattu ladattavien autojen markkinatarjonta niihin maihin, joissa on käytössä hankintatukia. Sähköautojen kysyntä kasvaa hankintatukien vetämänä nopeimmin maissa, joissa on käytössä monipuoliset hankintakannusteet. Täyssähköautojen hankintaa tuetaan hankintatuilla muun muassa Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa ja Itävallassa. Myös Italiassa on osana vihreän siirtymän toimenpiteitä päätetty maaliskuussa ottaa käyttöön täyssähköautojen hankintatuki.

Autoalan Tiedotuskeskus

Vastaa